Iedere onderneming komt tot de ontdekking dat een ijzersterke bedrijfsvideo dé manier is om op een korte en krachtige manier zichzelf te presenteren. De één is opzoek naar de goedkoopste manier om een bedrijfsfilm te maken, terwijl de ander alle zorgen uit handen wil geven en voor de allerbeste kwaliteit wil gaan. Echter wil iedereen het maximaal haalbare voor zijn budget. Met grote budgetten zijn er natuurlijk veel meer mogelijkheden dan met kleine budgetten. Gelukkig zijn er mogelijkheden voor iedereen. Je kunt al een bedrijfsfilm laten maken voor €750,00. Wil je weten waar de kosten voor een bedrijfsfilm vandaan komen en wat mogelijk is voor jouw budget? Lees dan verder!

Goedkope Bedrijfsfilm

Is er een beperkt budget maar wil je wel graag een bedrijfsfilm? Er zijn wel degelijk mogelijkheden. Er zal creatief nagedacht moeten worden wat er gedaan kan worden met de mogelijkheden die er zijn. Je kunt zelf kosten besparen door bijvoorbeeld zoveel mogelijk voorbereidingswerk te doen. Zorg dat er bijvoorbeeld op het eigen kantoor gefilmd kan worden, of op het kantoor bij klanten. Gebruik je eigen mensen in beeld zodat er in ieder geval geen acteurs ingehuurd hoeven te worden. Zet zelf al wat ideeën op een rij die je gaat delen met het bedrijf dat uiteindelijk de bedrijfsfilm voor je gaat maken.


Als je zelf deels de voorbereidingen op je kunt nemen en een creatieve aanpak met het juiste filmbedrijf kun je al een bedrijfsfilm realiseren voor €750,00. Ook voor dit bedrag is het mogelijk een mooie bedrijfsfilm te realiseren die bij jullie bedrijf past en jullie boodschap goed presenteert.

Kosten Bedrijfsfilm

De kosten voor een eigen bedrijfsvideo beginnen dus rond de €750,00. In dat geval zijn de mogelijkheden beperkt. Wil je meer, dan lopen de kosten natuurlijk ook op. Dit kun je natuurlijk zo gek maken als je zelf wil.
Het maken van een bedrijfsfilm bestaat uit 3 fases. Preproductie, productie en postproductie. In deze blog gaan we per fase kijken waar de kosten in zitten. We gaan elk punt langs, ook al is bij lang niet elke bedrijfsfilm elk punt van toepassing.

Pre-productie

De pre-productie is de fase waarin de voorbereidingen plaats vinden. Dit is het moment vanaf dat er een partij ingeschakeld word om de bedrijfsfilm te realiseren tot aan de draaidag(en). Het begint dus bij het allereerste contact met het videobedrijf. Het scenario kan voortkomen uit een idee waar je al lang mee rond loopt. Een goed scenario is vaak een verlengstuk van een bestaande missie of visie. Het kan ook zijn dat er nog helemaal geen idee ligt. In dat geval begint het allemaal met een brainstorm sessie waaruit een concept voortkomt. Vervolgens wordt er een scenario ontwikkeld. Vanuit het scenario wordt er gekeken wat er allemaal nodig is. Er zijn dan een aantal factoren waar kosten aan verbonden kunnen zijn.

Concept & Scenario

Een goed concept en/of scenario is de basis van een bedrijfsfilm. Het is essentieel voor het eindproduct dat de basis goed is. Naast dat het je eind product ten goede komt om hier de tijd voor te nemen kan het ook juist kosten besparen. Wanneer de plannen gaande weg steeds wijzigen kost dit juist meer tijd en dus ook extra geld. Bij de gemiddelde bedrijfsfilm kost het uitwerken van een scenario rond de €200,00. Voorbereidingen Een goede voorbereiding is het halve werk! Een goede planning zorgt voor onnodig extra uren. Daarnaast regel in de preproductie alles voor de productie. Denk hierbij aan de locaties, vergunningen, apparatuur en crew. Dit kost natuurlijk manuren om dat allemaal te regelen. Dit kan qua uren erg uit een lopen per productie. Voor kleine producties blijven deze kosten meestal vrij laag.

bedrijfsfilm pre-productie concept

Productie

De productie fase is de fase van de draaidag(en). De kleinere bedrijfsfilms hebben meestal slechts één draaidag. De kosten voor de draaidag bestaat uit verschillende factoren. Denk hierbij aan locaties, apparatuur, crew en reiskosten.

Locaties

Als er gefilmd gaat worden op de locatie van het bedrijf zelf brengt dat natuurlijk geen extra kosten met zich mee. Wanneer dit niet mogelijk is omdat het scenario niet aansluit bij de bedrijfslocatie zijn er ook een aantal andere opties mogelijk. Wellicht gaat er bij klanten gefilmd worden, op openbare locaties, of misschien wel in het buitenland. Als er een gecontroleerde omgeving volledig naar eigen wens gecreëerd moet worden is een studio de beste optie.. Een dagdeel in een kleine studio kost al snel €200,00 aan huur. Wil je een grotere professionelere studio? Dan liggen de huurprijzen al snel richting de €1.000,00

Wie komen er voor de camera?

Ga je misschien zelf voor de camera staan? Of heb je goede klantrelaties of eigen personeelsleden die je graag in de bedrijfsfilm terugziet? Dat brengt dan geen extra kosten met zich mee. Wellicht wil je een presentator of een acteur gebruiken. Denk hier ongeveer aan €1.000,00 voor een acteur of actrice. De hoge kosten komen doordat een acteur/actrice zijn naam en gezicht koppelt aan jouw merk. Dit wordt pay-off genoemd. Wil je de film laten begeleiden door een voice-over? De prijzen voor een voice-over beginnen rond de €150,00

Apparatuur

Een andere kostenpost is de apparatuur. Denk hierbij niet alleen aan een camera, maar ook aan eventuele belichting en geluidsapparatuur. Als je mooie camerabewegingen wilt door bijvoorbeeld gebruik te maken van een cameratrack, kranen of een steadicam, dan moet hier apparatuur voor meegebracht worden. Er is ook een enorm verschil in prijsklasse tussen verschillende camera’s. Wil je HD of 4K beelden, slow-motion, de mooiste kleuren, HDR etc. Camera-sets beginnen ongeveer op €80,00 voor een dag. Voor de gemiddelde bedrijfsfilm met 1 draaidag betaal je rond de €300,00 voor apparatuur.

Crew

De kleinere bedrijfsfilm kan vaak af met een videograaf. Deze filmt, stuurt de boel aan, neemt het geluid op en gebruikt een lichtset om alles mooi uit te lichten. Wil je wat groter uitpakken? Dan komt er al snel een regisseur en geluidsman bij kijken. Dit zorgt er voor dat er veel meer focus op de inhoud gelegd kan worden. Vaak zie je dat er ook nog een belichter en visagie aan de crew wordt toegevoegd. Per crewlid betaal je vaak tussen de €350 en €450,00 per dag.

Vergunningen

Er kan sprake zijn van benodigde vergunningen als je op bepaalde locaties wilt filmen. Hier zijn vaak kosten aan verbonden. Daarnaast kunnen er manuren gaan zitten in het regelen van deze vergunningen.

Muziek

Er zijn tal van mogelijkheden voor muziek. Je kunt groots uitpakken door een componist muziek te laten schrijven en opnemen voor de bedrijfsfilm. Maar in de praktijk zien we dat er meestal gebruik wordt gemaakt van stockmuziek. Er is online ontzettend veel stockmuziek aan te schaffen. De kosten lopen uiteen van €20,00 tot €100,00 voor de rechten van een dergelijke track. Wil je muziek van een bekende artiest? Dan zit hier een ingewikkeld proces aan vast met veel kosten. Daarnaast is het ook nog de vraag of de desbetreffende artiest wel wilt dat zijn muziek wordt gebruikt.

Reiskosten

Tot slot komen er nog reis- en parkeerkosten bij kijken. Dit is natuurlijk afhankelijk van de locatie(s), de omvang van de crew, en de hoeveelheid draaidagen.

Conclusie

Er zijn tal van mogelijkheden wanneer je echt wilt uitpakken. Heb je een kleiner budget? Dan zijn er ook veel mogelijkheden om de kosten zo laag mogelijk te houden. Met een goed concept en een zorgvuldige planning kun je ook met weinig geld een prachtige bedrijfsfilm maken.

bedrijfsfilm set productie

Post-productie

De post-productie van en bedrijfsfilm is de fase na de draaidag(en) tot aan de oplevering van het eindproduct. In deze fase vind de montage plaats, de feedbackrondes, de effecten, titels, eventuele animaties, audio-nabewerking, de kleurenbewerking en tot slot de oplevering. De kosten zitten hem hier vooral in de manuren.

Montage

Tijdens de montage worden de ruwe beelden van de draaidagen gemonteerd tot de gedroomde bedrijfsfilm. Een bedrijfsfilm van één tot anderhalf minuut kost al gauw anderhalve dag om te monteren. Dit is inclusief feedback momenten vanuit jou als klant. De kosten voor een montage liggen tussen de €45 en €60 euro per uur.

Animaties

Voor sommige bedrijfsvideo’s zijn animaties gewenst. Dit kan voortkomen uit het concept, omdat animatie de speelse vorm kan zijn die past bij jouw bedrijf. Het kan ook een praktische keuze zijn. Animatie is een uitermate geschikte vorm om dingen uit te leggen (ook wel infographics genoemd). De kosten voor animaties lopen erg uit een. De kosten zitten hem in de manuren. Het voordeel is dat alles wat geanimeerd wordt niet gefilmd hoeft te worden en je dus wel bespaard op tal van andere factoren uit de productie fase.

Effecten en titels

Wellicht gaat de bedrijfsfilm beginnen met een leuke animatie van jullie logo (leader), wil je wat naamtitels, moet er hier en daar wat uit beeld weggewerkt worden wat er eigenlijk niet had mogen staan of zijn er bepaalde effecten gewenst. Afhankelijk van de wensen zijn hier natuurlijk ook weer manuren voor nodig. De meeste effecten en titels kunnen door een editor gemaakt worden. Wordt het erg ingewikkeld, dan kan er ook een animator voor ingeschakeld worden.

Audio-nabewerking

Al bestaat een bedrijfsvideo uit de mooiste beelden, wanneer het geluid slecht is zal de kijker het als amateuristisch beschouwen. Essentieel hiervoor zijn de geluidsopnames tijdens de draaidag, maar ook de audio-nabewerking speel hier een grote rol in. Door audio-nabewerking kan het stemgeluid net wat mooier gemaakt worden, horen we een geluidseffect wanneer het logo in komt (sounddesign) en is alles goed op elkaar afgestemd (mixage). Voor de meeste bedrijfsfilms kan dit door een goede editor gedaan worden. Voor de grotere projecten kun je een sounddesigner en audio-nabewerker inschakelen. Ook hierin zitten de kosten hem vooral in de manuren.

Kleurenbewerking

De kleurenbewerking (color grading) is de kers op de taart. Het zorgt ervoor dat jouw mooie film net even dat extra’s geeft wat het echt fantastisch maakt. Een goede editor kan een basis kleurencorrectie leggen.  Wil je echt het optimale uit je beelden halen? Laat dan een colorist de kleuren bewerken. Zij hebben hier speciale software en apparatuur voor waarmee ze veel meer mogelijkheden hebben dan een editor. De kosten voor een goede colorist liggen ongeveer op €90,00 per uur. Voor een film van 2 minuten heeft een colorist 1 á 2 uur nodig.

bedrijfsfilm montage premiere post-productie

Wat kost een gemiddelde bedrijfsfilm?

Een gemiddelde bedrijfsfilm kost tussen de €2.000,00 en €4.500.

Wat is een gemiddelde bedrijfsfilm?

De meeste bedrijfsfilms duren maximaal 2 minuten. Tijdens de preproductie wordt er in samenspraak een concept ontwikkeld en een scenario uitgewerkt. Als beide partijen enthousiast zijn wordt het voorbereidend werk gedaan. Vervolgens wordt er één dag gefilmd op één of meerdere locaties. Dit kan bij het bedrijf zelf zijn, bij klanten, maar ook omgeving die qua sfeer bij het bedrijf passen. Er zijn vaak 2 of 3 man personeel tijdens de draaidag. De crew bestaat uit regie, camera/licht en een geluidsman of vrouw. De montage zal ongeveer 16 uur in beslag nemen (2 dagen) en bevat enkele feedback rondes. Na de montage worden er nog enkele titels, effecten en kleurencorrectie toegevoegd.

Conclusie

De kosten voor een bedrijfsfilm lopen erg uiteen. Van €750,00 tot zo gek je het maar wilt. Gemiddeld kost een bedrijfsfilm tussen de €2.000 en €4.500. Voor ieder budget kun je een prachtige video maken. Met een klein budget moet er creatief gedacht worden in mogelijkheden. Een groter budget zorgt natuurlijk voor meer mogelijkheden.

Wil je meer weten over bedrijfsfilm? Bekijk dan snel onze bedrijfsfilm pagina!

Vrijblijvende offerte voor een bedrijfsfilm

Vraag bij ons een gratis offerte op om een beeld te krijgen van de kosten voor jouw bedrijfsfilm. Vertel ons je wensen en wij zullen binnen 24 uur een offerte opsturen met duidelijke prijzen of contact opnemen voor extra informatie.