8 Tips voor het maken van een bedrijfsfilm

Een goede bedrijfsfilm vertelt op een overtuigende wijze het verhaal van jouw bedrijf. In deze blog geef ik een aantal tips voor het maken van een bedrijfsfilm. Al deze tips kun je uit handen geven aan een goed videobedrijf. Als je zelf een grote rol wilt spelen in jouw bedrijfsfilm of wellicht zelf een bedrijfsfilm wilt maken, lees dan onderstaande tips goed door.

1. Inspiratie

Speur het internet af naar bedrijfsfilms die je aanspreken. Kijk ook eens wat voor video’s je concurrenten hebben. Schrijf op wat je goed vind en wat je niet goed vind.

2. Wat moet er in een bedrijfsfilm?

Je wilt laten zien wat je als bedrijf doet, wat je USP’s zijn of welk product je maakt? Goed idee! Denk alleen ook goed na over wat je potentiële klant over je wilt weten. Wellicht is voor jouw bedrijf een persoonlijke touch erg belangrijk. Zorg er dan voor dat iemand van het bedrijf voor de camera persoonlijk overkomt.

3. Vertel een verhaal

Als je weet wat je gaat vertellen, ga dan nadenken over de vorm waarin je dat wilt doen. Je wilt een duidelijk begin, middenstuk en einde in je verhaal hebben. Wil je eindigen met een bepaalde call to action? Wil je mensen uit het bedrijf voor de camera, of dat een voice-over het verhaal vertelt? Wellicht is het mogelijk om een veel creatievere aanpak te kiezen. Schakel weer eens terug naar tip 1 en bekijk de inspiratie die je hebt opgedaan. Schrijf je ideeën uit, laat het even zinken en kijk er nog eens naar. Vraag collega’s om feedback, en pas het nog eens aan.

4. Hou het simpel

Slechte bedrijfsfilms bestaan vaak uit teveel materie. Dit maakt een film ingewikkeld en daardoor haken kijkers al snel af. Om een film boeiend te houden moet de film kort, duidelijk en krachtig zijn. Probeer je film onder de anderhalf minuut te houden. Zorg ervoor dat de film ‘lekker wegkijkt’.

5. Technische kwaliteit

Je bent een professioneel bedrijf en dat wil je dan ook uitstralen in je bedrijfsfilm. Al is de inhoud van de bedrijfsfilm nog zo sterk, als het geluid niet om aan te horen is doordat dit slecht is opgenomen zal geen klant hier doorheen kunnen kijken. Hetzelfde geld voor een slechte muziekkeuze, slechte kleuren, onder of overbelicht beeld of slechte kadrering. Het ene is essentiëler dan het ander, toch moet alles kloppen om je doel te bereiken met je bedrijfsvideo. Ik raad het sterk af om de opnames en montage zelf te doen en dit uit handen te geven aan een professionele partij.

6. Wie komt er voor de camera?

Het kan goed werken om mensen voor de camera te zetten in plaats van te werken met een voice-over. Hiermee kun je de film een stuk persoonlijker maken. Een voice-over is erg anoniem. Zijn er een aantal collega’s of klanten die voor de camera willen spreken? Vraag je dan af hoe iemand overkomt op beeld. Denk hierbij aan of iemand goed uit zijn woorden komt en hoe zijn of haar uitstraling is. De personen op beeld vertegenwoordigen tenslotte jouw bedrijf.

7. Houd rekening met social media

Social media is de meest efficiënte manier om je bedrijfsfilm aan je publiek te presenteren. Er zijn wel een aantal haken en ogen waar je rekening mee moet houden. Verreweg de meeste Facebookgebruikers kijken op hun telefoon. Qua videoformaat kan je hier rekening mee houden door af te wijken van het standaard widescreen formaat (zie voorbeeld). Ander punt van aandacht is dat verreweg de meeste kijkers op Social Media de film zonder geluid bekijken. Het is dus een goed idee om hier ondertitels onder je film te plaatsen.

Bedrijfsfilm Facebook

8. Verspreiding van je bedrijfsfilm

Als jouw fantastische bedrijfsfilm af is wil je natuurlijk ook dat iedereen hem ziet. Verspreiding van een bedrijfsfilm is een essentieel punt waar vaak niet goed over nagedacht wordt. Het kan helpen om een publicatieplan uit te werken. Waar op je website trek je de meeste kijkers naar je video? Natuurlijk deel je de video op social media. Zorg dat je de bedrijfsvideo direct naar het social media netwerk upload en niet bijvoorbeeld een YouTube link deelt op Facebook. Facebook speelt de video op deze manier automatisch af. Bedenk op social media ook een pakkende tekst of titel om kijkers aan te spreken. Verder kun je kijken of je de video kunt afspelen op beurzen. Bedenk of er andere platformen, klanten of blogs zijn die jouw film kunnen delen. of er andere platformen. Tot slot kun je overwegen om je bedrijfsfilm te adverteren op sociale media of YouTube. Wil je meer lezen over het verspreiden van je promotiefilm of bedrijfsfilm? Lees dan dit losstaande artikel.

Conclusie

Het maken van een goede bedrijfsfilm vergt veel tijd en expertise. Met bovenstaande tips heb je een goede basis qua inhoud en stijl. De uitvoering is echter een vak apart. Wil je een bedrijfsfilm laten maken of heb je hulp nodig bij je ideeën? Bekijk meer informatie over onze bedrijfsfilms.
Onderaan deze pagina kun je enkele voorbeelden zien en een vrijblijvende offerte aanvragen als je benieuwd bent naar de kosten. Wil je weten waar de kosten van een bedrijfsfilm inzitten? Lees dan onze blog over de kosten van een bedrijfsfilm.

Vrijblijvende offerte voor een bedrijfsfilm

Vraag bij ons een gratis offerte op om een beeld te krijgen van de kosten voor jouw bedrijfsfilm. Vertel ons je wensen en wij zullen binnen 24 uur een offerte opsturen met duidelijke prijzen of contact opnemen voor extra informatie.