7 Tips om je bedrijfsfilm of promotievideo te verspreiden

Heb je een mooie bedrijfsfilm klaar liggen of wil je er één gaan laten maken? Dan wil je natuurlijk ook dat deze gezien wordt. Het is belangrijk om vooraf een video marketing strategie uit te werken. Bedenk wie en wat je wilt bereiken en via welke weg.

1. De inhoud van de bedrijfsfilm

Een goede bedrijfsfilm houdt rekening met de verspreiding. Als het goed is wil je iets met een bedrijfsfilm bereiken en heb je een doelgroep. Het is natuurlijk van belang dat dit overeenkomt met je video marketing strategie. Klik hier voor een losstaand artikel over het maken van een goede bedrijfsfilm.

verspreiden bedrijfsfilm promotievideo

2. Video marketing strategie

Bedenk wie je wilt bereiken, wat je ze wilt vertellen. Stel doelen voor de film, bijvoorbeeld in aantal views of clicks naar jouw website. Werk in dit plan uit op welke manier je dit wilt doen. In 2019 is dat vaak via Youtube, Facebook, LinkedIn, Instagram en andere social media. Bedenk of én hoe je wilt adverteren.

3. Social media om je video te verspreiden

Een bedrijfsfilm maak je wellicht in eerste instantie voorop de website, presentaties of beurzen. Echter wil je ook via andere wegen de film verspreiden. Social media is natuurlijk een ideale manier om veel publiek te bereiken. Kijk waar je veel volgers hebt en ga adverteren voor een groter bereik. Kijk of je de video kan combineren met een goede tekst om de interesse van mensen te wekken. Gaat het om een video van een restaurant dan zou je bijvoorbeeld een gratis etentje kunnen verloten onder de likes.

4. Pas je video aan voor social media – Social media videostrategie

Op social media bekijkt 90% de video zonder geluid. Maak dus gebruikt van ondertitels. Daarnaast heeft een klassieke bedrijfsfilm vaak een lengte van 2 minuten. Op social media wil je eigenlijk inzetten op video’s van maximaal 30 seconden. Overweeg om speciale kortere edits te maken van je bedrijfsfilm om in te zetten op social media. Tot slot werkt het beter om de video direct te uploaden naar de platforms zelf. Ga dus geen YouTube of Vimeo link delen op Facebook..

facebook video marketing

5. Vierkante of rechtopstaande video

Op een Facebook tijdlijn komen normale breedbeeld video’s niet altijd even lekker uit de verf. Rechopstaande video neemt veel meer ruimte in beslag op de Facebook tijdlijn. Overweeg daarom om voor Facebook vierkante of rechtopstaande video in te zetten.

6. Tijdstip van verspreiding

Denk ook na over het tijdstip van verspreiding. Doe dit niet op zondag ochtend om 08.00 als er niemand op Facebook zit. Online is er veel te vinden over de beste tijdstippen om te uploaden..

7. Zorg dat mensen de video liken en delen

Ben je een klein bedrijf met weinig volgers en heb je eigenlijk ook geen geld om te adverteren? Bedenk een leuke prijsvraag of actie en vraag je vrienden en familie om de video te liken en te delen.

Meer weten?

Wil je graag meer weten over het maken of verspreiden van een bedrijfsfilm of promotievideo? Twijfel dan niet om contact met ons op te nemen. Dit kun je doen via onderstaand formulier, te mailen naar info@wvfilms.nl of te bellen naar 0640969026.

Contact